Media -.-

Kommer ni ihåg när Engla dog och hela Sverige grät i kör? Kommer ni ihåg hur man läste om hennes död på löpsedlarna flera veckor i sträck? Kommer ni ihåg den televiserade begravninge?

Klart som fan att ni gör; antingen det eller så låg ni i koma hela förra året.

 

Jag älskar verkligen hur media vet precis vad som påverkar våra små hjärtan och får oss att fylla upp tårkanalerna... och sen tar chansen och tjänar pengar på ett barns död.

 

Jag säger inte att det som hände inte var hemskt, för det var det; jag tycker dock inte att det förtjänar den extrema uppmärksamhet som den fick. Speciellt inte när det händer mycket värre saker varje dag, men inte fan bryr man sig då inte, nej fan, media har inte sagt åt oss att gråta så varför skulle vi bry oss?

 

Personligen tycker jag att ett helt land som går åt helvete (läs: vartenda land hela jävla Afrika) är fan så mycket mer intressant att läsa om en en liten flicka som blev våldtagen och mördad för över ett år sedan.

Jag tycker dessutom att två barn som blir hamrade till döds, varpå deras mamma blir misshandlad så att hon hamnar i koma och sen glömmer bort allting endast för att bli påmind om det är fan så mycket mer tragiskt än det som hände allas vår favoritcyklist.

 

I somras blev en flicka ihjälslagen av sin kompis någonstans i närheten av Borås. Enda anledningen till att jag vet om det är för att jag var däruppe vid tidpunkten då det inträffade. När jag återvände till Örebro så var det inte en jävel som visste om det för att media inte gillade just denna historia.

Jag vet inte varför, men även här känner jag att det är mer tragiskt med en tonåring som blir misshandlad till döds av en människa som hon bara några dagar tidigare har posat med på bdb - och även förklarat vilken bra kompis han är - än med en 10åring som blir våldtagen och mördad av en total främling... allt för att hon var dum nog att lifta hem.

 

Nej, jag hatar medias prioriteringar och hur de bestämmer vad vi ska må dåligt över och vad vi inte ska bry oss om.

 

En annan sak som jag avskyr är hur Carina Höglund (Englas mamma) bestämde sig för att slänga upp Englas begravning på tv. Hur jävla sympatikåt (och framförallt pengakåt) får man egentligen bli?

Jag förstår att hon mår dåligt över att hennes dotter har dött, men återigen så är det sånt som sker nästan dagligen och om vi ska hålla begravningar på tv för varenda mordoffer så lär vi aldrig få se något annat.

 

Åter igen: jag säger inte att det är tragiskt, jag säger bara att det inte är värt att tjata ut.

Tack & Adjö.

 

P.S. Jag vill tacka människan som skriver på sakerattbligalenoverivardagen.blogg.se för att han inspirerade mig till denna text.


Kommentarer
Postat av: MESTELSA

söt blogg,

vad tycker du om min blogg?

handlar om ung kärlek (a)



http://mestelsa.blogg.se

http://mestelsa.blogg.se

2009-10-08 @ 20:50:38
URL: http://mestelsa.blogg.se/
Postat av: Sally

ojoj, denna text orkar jag inte läsa... läser bara om dom som handlar om Twilight <333 för det ÄR en av de bästa filmerna i historien!!!

2009-10-09 @ 16:51:43
URL: http://jaeingenfjortiz.blogg.se/
Postat av: Alek

Men guud va hemsk du e!

2009-10-11 @ 17:07:07
URL: http://kaandi.blogg.se/
Postat av: joss

Jag håller helt och hållet med dig!

Det är helt sjukt att en liten kattunge som blir påkörd i stan får mer uppmärksamhet än tusentals människor som svälter, dör och blir torterade varje dag.

2009-10-11 @ 17:11:46
URL: http://jossnn.blogg.se/
Postat av: Eira

Håller med dig mestadels, medias prioriteringar är sjuka. Men samtidigt så finns risken att om man sätter allt i perspektiv med något värre så kommer man sluta bry sig.

2009-10-27 @ 22:43:17
Postat av: Hilda

''Jag tycker dessutom att två barn som blir hamrade till döds, varpå deras mamma blir misshandlad så att hon hamnar i koma och sen glömmer bort allting endast för att bli påmind om det är fan så mycket mer tragiskt än det som hände allas vår favoritcyklist.''



Bra sagt.

2010-01-12 @ 22:31:03
URL: http://retaliate.blogg.se/
Postat av: Limpich

Jag delar det här, jag ser upp dig till för du ser på världen som jag ser den. Och du förgyller min vardag med laugh :)

2010-02-14 @ 15:02:39
Postat av: Smsa Låna

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2012-01-12 @ 23:32:57
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0