Du suger.

Ni får ursäkta den här texten. Den kanske inte är så underhållande men jag känner att jag måste skriva av mig. Folk som bevakade min första bilddagbok kommer nog känna igen texten och precis som då vill jag även säga att jag inte tar ansvar för någon form av depression som kan orsakas av texten.

Jag lovar även att det finns en bra poäng i slutet av texten, så jag hoppas att ni läser.

 

DU ÄR EN VÄRDELÖS INDIVID!

 

Du som läser detta är en person. Du är en 50-150 kg tung klump sammansatt av syre, väte, kol och diverse andra ämnen.

Du bor förmodligen i ett hus, ditt hus ligger förmodligen på en gata, den gatan ligger säkerligen i ett kvarter och kvarteret ligger troligtvis i en stad. Din stad ligger troligtvis i en komun som i sin tur ligger i ett län och detta län ligger med stor säkerhet i ett landskap; detta landskap ligger i ett land och detta land är en del av planeten Jorden.

 

Jorden är mycket, mycket större än du. För att du ska kunna ligga på mage och nå runt hela jordklotet så måste du vara en miljon gånger så lång som du är. Detta är dock inte allt; för att du ska vara lika massiv som jorden så måste du vara 8,4 gånger 10 upphöjt till 22 (84 000 000 000 000 000 000 000) gånger så fet som du är nu.

Någon som är sugen på en Cheeseburgare?

 

Eftersom att jorden är så mycket större än dig så ger detta en hel del plats åt de 6,7 miljarder andra vandrande köttklumparna som är till 99,9% genetiskt identiska med dig. (Så om någon säger att du är en på miljonen finns det alltså 6 700 andra människor som är exakt som dig och det du trodde var en komplimang blir helt plötsligt en förolämpning).

 

Så, jorden är enormt mycket större än dig men trots detta är den fortfarande minimal. Vår jord cirkulerar kring den stjärna som vi kallar solen. Denna sol är mycket, mycket större än jorden och om man skulle gröpa ur den så skulle man få plats med ca 1 000 000 jordar inuti den.

 

Tillsammans med jorden så finns det sju andra planeter (pluto räknas inte längre... den lilla kraken) i vårat solsystem.

Det tar solens ljus ungefär 8 minuter att nå vår planet jorden. Det kanske inte verkar vara så mycket men tänk såhär: under dessa åtta minuter så skulle någonting som åkte med ljusets hastighet kunna cirkulera jorden över 11 000 gånger.

 

8 minuter är dock ingenting jämfört med hur lång tid det tar solens ljus att nå Neptunus (den yttersta planeten); detta tar nämligen över 4 timmar.

Om du skulle få för dig att gå den längden så skulle det ta dig mer än 1 100 livstider... och detta är om du gör det helt utan att ta rast.

Vårt solsystem är oerhört mycket större än solen, solen är oerhört mycket större än jorden och jorden är oerhört mycket större än dig.

 

Men det kommer mer.

 

Du förstår: vår sol är inte den enda stjärnan som finns därute. Den närmsta stjärnan för oss om man bortser från solen kallas Alfa Centauri. Den ligger 4,7 ljusår bort och anses som vår granne.

Denna granne ligger så långt borta så att det skulle ta jordens snabbaste rymdfarkost - som åker i över 48 000 km/h - århundraden för att besöka den.

Detta är dock inte allt; det finns nämligen många fler stjärnor och alla dessa stjärnor ligger ännu längre bort.

 

Hur många fler stjärnor?

100 miljarder...

 

Det finns 100 miljarder stjärnor därute och varenda stjärna har sitt eget solsystem.

Det finns självklart mer. Dessa 100 miljarder stjärnor ligger naturligtvis endast i våran galax och som ni alla säkert vet så finns det ju en del galaxer därute.

 

Hur många galaxer?

100 miljarder där med faktiskt.

 

Detta innebär alltså att varje man, kvinna och barn som befolkar jorden skulle kunna få 15 galaxer var att leka i helt själva.

 

Tänk er även att bland dessa 100 miljarder galaxer med 100 miljarder stjärnor vardera - stjärnor som alla har sitt egna solsystem - så måste det, logiskt sätt, finnas något form av liv.

 

Tänk även på teorin om att det finns ett oändligt antal universum so alla existerar samtidigt som vårat.

 

När ni tänker på allt detta så måste jag passa på att fråga: känner ni er fortfarande lika speciella?

 

Detta kanske kan verka som en deprimerande tanke, men tänk på att eftersom att alla människor på den här planeten är precis lika obetydliga i det stora hela så finns det ingen anledning till att försöka leva upp till någon annan människas krav. Så många människor går runt och oroar sig dagligen för vad folk tycker om deras hår, deras kläder och allt vad det nu kan tänkas vara.

 

Det finns ingen som helst anledning till att oroa sig över vad andra tycker om en; trots det så gör folk det och det stör mig.

Ni slänger bort den korta tid ni har på att försöka leva upp till oviktiga människors krav istället för att faktiskt göra det ni själva känner för.

 

Tack för att ni läste.


Kommentarer
Postat av: Wolfeyyy

Denna länk, visar ungefär det du skrev.



8R4aA&feature=player_embedded" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=fs-z8R4aA&feature=player_embedded

2010-01-07 @ 22:15:55
Postat av: Hilda

Jag känner mig just nu förbannat liten och obetydlig, konstigt nog trivs jag med den känslan.

2010-01-12 @ 22:28:10
URL: http://retaliate.blogg.se/
Postat av: Frida

jo, obetydliga är vi. det är på något sätt en betryggande tanke eftersom det kvittar exakt hur mycket vi screwar till allt - det kommer inte att göra någonting alls.



jag är dock inte värdelös. inte för mig själv. och det är mig själv som jag ska tänka på, den lilla tid jag har.



men jag gillar din kritiska syn på religion. jag skriver själv liknande texter fast med fler källor och mindre svordomar.



have a nice day.

2010-01-27 @ 19:32:35
Postat av: amanda

hej du spelar msp ska vi bli vänner snälla.

ps hur gorde du en son här sida?

2011-09-03 @ 18:41:51
Postat av: Jenny

det är bra sagt, jag håller med dig och tycker att folk bara ska sluta vara så jävla egoistiska och bara bry sig om sig själva.Jo föressten, du spelar väl MSP? KRÄ ?

2011-09-04 @ 03:20:52
Postat av: Lollo

O.O Äru KRÄ? Isåfall,Äruu heelt skruvad! Aaa du är skruvad iallafall,Menruu fattar.



Ja,Jag bryr mig om mig själv,Men jag bryr mig om andra också! Men azzå,Om du ska skriva så,Tycker FF jag inte att du ska finnas! -.-



Tack för mig,lever pastej!

2011-09-04 @ 07:04:58
URL: http://jojoonmsp.blogglatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0