Creationism for dummies.



Aah Genesis. Kreationismens stolta bok. Boken om hur allt skapades och den absolut första boken i den hemska våldtäkt på kultur (och mänskliga rättigheter) som är Bibeln. Det är även en av de mest debatterade böckerna i hela bibeln...


... och den är precis lika jävla påhittad som resten av Bibeln.




Själva skapelsemyten går ut på att en allsmäktig Gud satt i ingenting och gjorde ingenting i en evighet tills han kom fram till att han hade lite tråkigt så han bestämde sig för att skapa världen.


 


Trots att han var och är helt allsmäktig så tog det honom SEX DAGAR att skapa vad han hade kunnat gjort på en milisekund. Det tog honom däremot endast några sekunder att skapa alla andra planeter, stjärnor och hela universums oändliga oändlighet.


Han skapade även en människa av damm men när han skulle skapa en till människa så fanns det inget damm kvar så han fick lemlesta den första människan människan medan han sov och göra en till människa av hans revben.




Är det bara jag som hör hur jävla löjligt det där låter?




En av de vanligaste frågorna som ställs när man kallar denna myt för löjlig är: Vad skapade allt om inte Gud? Allting måste ju ha börjat med något.


Denna fråga svaras med en till fråga som är: Vem skapade gud?


Religiös mentalitet: Gud har alltid funnits..




Om Gud alltid har funnits, varför kan inte Universum alltid ha funnits? Det har blivit ganska så bevisat att man inte kan skapa materia så varför är det så omöjligt att vårat universum alltid har funnits?




En annan teori är att vi endast är i en enda oändlig kedja av olika universum. Att när ett universum dör så föds ett nytt ur dess aska. Är det verkligen så otänkbart så vi måste ha en ickeexisterande Gud för att förklara allt?




Folk frågar ofta varför jag är så emot religion som jag faktiskt är och den största anledningen är just det här. Istället för att försöka hitta logiska förklaringar till det som finns så att vi kan utvecklas till det bättre så försöker kreationister stanna upp i utvecklingen och förklara allt som vi ännu inte har vetskap om för "Guds verk".


 


Om det är så lätt att bara avfärda allting som Guds verk så kan vi lika gärna sluta försöka för allt som händer följer Guds oändliga plan och därför finns det inte en enda jävla anledning till att ens stoppa AIDS eller världssvält för Gud vill att Barnen i Afrika ska pinas under hela sina jävla liv och Gud vill att fyraåriga cancerpatienter ska dö i förtid på grund av en sjukdom som de inte kan göra något åt.




Om vi ska förklara allting som vi inte förstår med Gud så kommer vi förstöra exakt allt som vi har kämpat för att bygga upp och därför hatar jag religion.




Tack & Adjö.


Kommentarer
Postat av: Sallyw

Eh, vad e det för fel med att ha en tro?

2009-11-02 @ 19:56:26
URL: http://jaeingenfjortiz.blogg.se/
Postat av: Karanashi

Jag bara undrar en sak, du säger att om Gud alltid har funnits så kan lika väl universum alltid ha funnits.

Innebär detta att du säger nej till Gud(jo, det har jag nog fattat) och Big Bang? För det är verkligen inte många som tvivlar på Big Bang nuförtiden.

2009-11-03 @ 22:20:18
Postat av: Höhö

Nu gör jag något så ovanligt som att svara på en kommentar på bloggen.

I varje fall så säger jag inte nej till Big Bang; jag påstår bara att universums materia/energi alltid har funnits i en eller annan form även innan Big Bang.

2009-11-03 @ 23:04:07
URL: http://jaghatarbilddagbokensadmin.blogg.se/
Postat av: Karanashi

En till fråga, om det är okej. Tycker det är interessant att läsa, vill veta vad du tycker.



Evolutionsteorin säger ingenting om hur den första cellen skapades, den utgår ifrån att det redan finns någonting levande. Detta var även Darwin mycket klar över.



Kristendomen menar på att Gud skapade allt, inklusive de första cellerna o.s.v.



Hur säger/tror du? Hur skapades den första cellen?



MVH Karanashi

2009-11-06 @ 16:48:57
Postat av: Höhö

Jag har faktiskt ingen aning om hur den första cellen skapades. Förmodligen genom en omvandling från annan matteria/energi men jag vet faktiskt inte.



Dock tycker jag inte att det är en logisk slutsats att sätta Gud där istället för att låta vetenskapen forska och försöka komma fram till svaret på det viset.

2009-11-06 @ 20:09:59
URL: http://jaghatarbilddagbokensadmin.blogg.se/
Postat av: Karanashi

Nej, självklart inte.

Men jag tycker bara att eftersom vetenskapen inte har ett svar på denna frågan, anser jag att det är åtminstonde värt att tänka på att det finns frågor som religionen kan svara på där vetenskapen står och tiger.

Så folk som säger att vetenskapen har alltid rätt och religionen har alltid fel är minst sagt naiva.

2009-11-06 @ 20:32:08
Postat av: Höhö

Jag håller helt med dig, vetenskapen har fel hela tiden. Det är så man gör nya upptäckter. Man testar en teori och om den inte funkar så testar man en annan.

Trial and error.

2009-11-06 @ 21:02:58
URL: http://jaghatarbilddagbokensadmin.blogg.se/
Postat av: Karanashi

För övrigt tänkte jag bara säga att Biblen är en av de historiska källor som det är minst tvivel om att den är en historisk korrekt källa.

Om man tar bort allt "övernaturligt" ur Bibeln, så är det i stort sett inga historiker som säger emot den.

De som gör det tas väldigt sällan på allvar, då de inte har fakta, utan bara teorier utan ordentlig grund.



Den är inte heller rekonsturerad för att passa senare tider. 97-98 % av texterna i bibeln är klarställda som historisk fakta, med många skrifter från den närmsta tiden efter den var färdigskriven, ca. 90 e.Kr.



Folk som säger att Julius Ceasar har levt, men nekar stt Jesus funnits, har ingen aning om vad de pratar om.

Skrifterna om Jesus är skrivna när flera av ögonvittnena fortfarande levde.

Skrifterna om Julius Ceasar, som levde före Jesus, är skrivna på 900-talet.



Du säger att hela Biblen är påhittat. Menar du att personen Jesus aldrig levt?



Dessutom så säger du att Gud satt i ingenting och gjorde ingenting i en evighet.

Men du säger ju exakt samma sak!



Innan Big Bang är det "bekräftat" att ingenting fanns. Allting var bara en enda liten punkt.

Ingenting kan gå från ett läge till ett annat utan en orsak.

Om all materia fanns innan Big Bang, som du säger, så MÅSTE det finnas en orsak till att Big Bang hände.



Jag är verkligen inte emot Big Bang, jag är bara emot det att Big Bang hände av en slump. Samma sak gäller evolutionsteorin. Jag kan inte tro att något så stort hände utan en faktor som orsakade det.



Sammanfattningsvis så kan jag ärligt säga att jag struntar helt och hållet i HUR jorden skapades, som du tycks lägga mycket vikt på.

Det viktiga är att NÅGONTING ville och ORSAKADE jordens skapelse.

2009-11-07 @ 15:50:31
Postat av: sniff

Karanashi...

Big bang teorin syftar på hur detta universum skapades, många hävdar att det varit flera Big Bang tidigare, att universum expanderar för att sedan implodera och explodera igen.

"Jag är verkligen inte emot Big Bang, jag är bara emot det att Big Bang hände av en slump. "

look around, allt i naturen händer av slump.



Sen så tycker jag du ska läsa på lite om ceacar:

Direkt taget från wikipedia:



"Caesar ansågs av sin samtid vara en av de främsta oratorerna och författarna i Rom. Till och med Cicero talade väl om Caesars alster och retoriska färdigheter. Tyvärr har de flesta av hans verk gått förlorade, men hans memoarer och anteckningar från diverse kampanjer har bevarats för eftervärlden. De är skrivna i tredje person."

Det är vida kännt att han skrev självbiografi, ceacar hade förövrigt inget att göra med Jesus..



Möjligt att det funnits en person som hette Jesus, men inte fan var han guds son, han var väl mer en präst som visste hur man marknadsförde sig själv.



Roligaste av allt är dock:

"Sammanfattningsvis så kan jag ärligt säga att jag struntar helt och hållet i HUR jorden skapades"



ffs du har skrivit typ 3 kommentarer var av en är sjukt lång, bryr man sig inte då?

2009-11-12 @ 17:41:05
Postat av: Sessepuss bdb

helt sjukt.

en människa som tycker som jag. ;o

måste gå och fira.

Ses!

2009-12-07 @ 17:21:30
Postat av: skurt

Tycker det är lite tråkigt att du inte kan se nyanserna inom kristendomen och hur människor har valt att tolka den. Du verkar utgå ifrån att alla tolkar bibeln bokstavligt. Alla som är kristna är inte per automatik kreationister. Det finns fler än bara en bibelsyn. detta kan appliceras på alla religioner för övrigt, det finns aldrig bara en tolkning.

Och angående det här med att "Gud skapade Eva av ett av Adams revben". Det är troligt att det rör sig om en gammal felöversättning från hebreiskan. "Revben" och "sida" är nämligen samma ord. Alltså kan det läsas som att gud skapade eva av en sida av adam. Då har man genast fått en mer symbolisk tolkning.



kanske ska tillägga att jag tycker att du har väldigt intressanta åsikter som du är skicklig på att formulera i skrift. samt att jag inte är troende utan betraktar mig själv som agnostiker.

2009-12-28 @ 23:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0